Slim organiseren

Praktische info

  • Groep 1 t/m 8
  • Theater, zang en/of dans
  • Op school
  • Prijsindicatie ’24-’25:
    € 75,- per uur, excl. reiskosten
  • Minimale afname: 2 uur per dag

Slim organiseren met cultuuronderwijs als deeloplossing voor het lerarentekort

Slim Organiseren met cultuuronderwijs geeft scholen in het primair onderwijs de mogelijkheid om externe, zelfstandig werkende (kunst)vakdocenten in te schakelen, waardoor ruimte ontstaat om de groepsleerkrachten meer ruimte in hun werk te geven en efficiënter in te zetten. Hiermee ligt de focus meer op hun kerntaak; het geven van goed onderwijs. Tegelijkertijd versterkt de inzet van vakdocenten het curriculum met specifieke vakkennis op het gebied van alle kunstdisciplines en het draagt bij aan een nóg rijkere leeromgeving voor de leerlingen. De vakdocenten beschikken over pedagogische en didactische vaardigheden en staan zelfstandig voor de groep. Hofplein begeleidt de docenten en gezamenlijk stemmen we het lesprogramma af.

Aanpak Jeugdtheater Hofplein

Jeugdtheater Hofplein brengt theater, dans en zang naar het onderwijs met een programma dat kinderen inspireert en laat groeien. Dit kan voor één klas of meerdere groepen tegelijk, door middel van een carrouselvorm. Onze theater-, dans- en zangdocenten ontwikkelen op elke school een programma op maat. De lessen sluiten aan bij de specifieke aandachtspunten van de school, zijn inhoudelijk sterk en voldoen aan de SLO-kerndoelen.

Theater, dans en zang verrijkt kinderen op allerlei niveaus. Het stimuleert nieuwsgierigheid en creatief denken, helpt hen samenwerken en creëert een veilige, verbindende sfeer in de klas. Kinderen ontdekken spelenderwijs hun eigen talenten en mogelijkheden, leren presenteren, en ontwikkelen een breder perspectief op zichzelf en de wereld om hen heen. Daarnaast integreert ons programma taal op een speelse manier, door thema’s en woorden uit de klas terug te laten komen in de lessen. En bovenal: theater spelen, zingen en dansen is leuk! Het biedt een frisse en energieke afwisseling in de schooldag, die zowel individueel als in groepsverband een positieve impact heeft.

Inspiratie
  • Voorbeeld theaterles voor groep 5/6 gebaseerd op de SLO-doelen Mondeling taalonderwijs
    De klas organiseert een debat over een fictief dilemma: een koning(in) moet beslissen of een groot feest wordt doorgezet ondanks een dreigende storm. De leerlingen verdelen zich in voor- en tegenstanders en verdedigen hun standpunt. Daarbij reageren ze scherp op elkaars argumenten en sluiten af met een gezamenlijke stemming.

 

  • Voorbeeld zangles voor groep 7/8 gebaseerd op de SLO-doelen Engels
    De leerlingen luisteren naar een eenvoudig Engelstalig lied - top 40 nummer. Ze krijgen fragmenten van de tekst op papier, maar sommige woorden ontbreken. Terwijl ze luisteren, vullen ze de ontbrekende woorden in en bespreken ze samen de betekenis. Daarna zingen ze het lied mee om de woorden beter te onthouden en hun uitspraak te oefenen.

 

  • Voorbeeld dansles voor groep 3/4 gebaseerd op de SLO-doelen Rekenen
    De leerlingen maken een "rekenchoreografie" waarin ze meetkundige figuren en patronen met hun lichaam uitbeelden, zoals een driehoek of cirkel.

 

  • Voorbeeld van een dansles voor groep 1/2 Kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie
    De les begint met het bekijken van een aantal kleurrijke schilderijen, zoals van bloemen, dieren, portretten en abstracte vormen. De leerlingen bedenken en dansen hoe ze de vormen, kleuren en bewegingen kunnen uitdrukken door dans. Ze maken rustige, vloeiende bewegingen voor een schilderij met bloemen of snelle, energieke bewegingen voor een abstract schilderij.

 

  • Voorbeeld theaterles voor groep 3/4 gebaseerd op de SLO-doelen Oriëntatie op jezelf en de wereld
    De leerlingen spelen Superjuffie, de heldin die dieren en de natuur redt. Ze bedenken en spelen een korte scène waarin ze, als Superjuffies, een bedreigd dier helpen of afval opruimen in een vervuilde omgeving. Door deze scènes te spelen, worden de leerlingen zich bewust van de impact die de mens heeft op klimaat, en leren ze hoe ze zelf een verschil kunnen maken.
Onderzoek KCR

KCR nam in 2021 het initiatief voor een pilot waarbij kunstvakdocenten worden ingezet als deeloplossing voor het lerarentekort in Rotterdam. In 2023 onderzocht KCR het effect van Slim Organiseren. Bij vijf deelnemende scholen.

Het onderzoek leverde waardevolle inzichten op, hoe Slim Organiseren bijdraagt aan het optimaliseren van cultuuronderwijs in Rotterdam en het efficiënt en effectief inzetten van beschikbare middelen en expertise.

Benieuwd naar de resultaten uit het onderzoek?
Ga naar kc-r.nl/slim-organiseren of klik direct op deze link.

Contact & aanmelden

Elke school waarmee we ons verbinden vraagt om een eigen aanpak. Passend bij de visie en specifieke aandachtspunten van de school, vullen onze Hofpleindocenten hun theaterlessen in. Vanuit hun eigen (vak)inzicht en inspiratie, in goed contact met de school werkend aan de kerndoelen in het primair onderwijs.

Voor vragen over dit aanbod neem je telefonisch of per mail contact op met Danilo via 010 - 754 00 15 of educatie@jeugdtheaterhofplein.nl