Geen hogere btw. Je belast er heel Nederland mee.

Info

Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. Dit gaat onvermijdelijk leiden tot hogere prijzen, wat de toegankelijkheid en betaalbaarheid onder druk zet. Het raakt iedereen in Nederland in het dagelijks leven en op meerdere vlakken.

Share

Geen hogere btw. Je belast er heel Nederland mee.

Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. Dit gaat onvermijdelijk leiden tot hogere prijzen, wat de toegankelijkheid en betaalbaarheid onder druk zet. Het raakt iedereen in Nederland in het dagelijks leven en op meerdere vlakken.

De voorgenomen btw-verhoging is een extra belasting op jouw cultuur, sport, horeca en media. Het is een extra belasting op je kostbare vrije tijd, op je nieuwsgierigheid, op het toejuichen van je favoriete voetbalteam, op het boek dat je wilt lezen, op je schilderij aan de muur, op je fanfare in de buurt, op een hotelovernachting in het land, op het tijdschrift in de trein, op de kickboksschool in de wijk en op de krant die je op de hoogte houdt van de wereld om je heen.

Wij geloven dat cultuur voor iedereen toegankelijk moet blijven. Daarom steunen wij van harte de landelijke campagne geenhogerebtw.

Kunst en cultuur gaat over ontmoeting, over verbinding met de ander, over nieuwe ontdekkingen doen, over het proeven van andere culturen, over verbeelding, verrijking en verwondering. Het brengt mensen samen van alle leeftijden, culturen, achtergronden, genders en opleidingsniveaus. Door samen dingen te ervaren komen we dichter bij elkaar en voelen we ons één.

Maar deze waardevolle sector staat onder druk. Een hogere BTW op culturele activiteiten zal een directe impact hebben op de toegankelijkheid van kunst en cultuur voor iedereen. Het lage BTW tarief voor cultuur, sport, media en boeken moet daarom blijven.

Lees meer over de campagne op: www.geenhogerebtw.nl

geenhogerebtw

De volgende organisaties zijn bij de campagne aangesloten:

NOC*NSF, KNVB (Koninklijke Nederlandse Voetbalbond), Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie, KHN (Koninklijke Horeca Nederland), Kunsten ’92, De Creatieve Coalitie, Federatie Cultuur (NAPK, de Museumvereniging, VSCD, CultuurConnectie, VOB, VNPF, VvNO), Federatie Creatieve Industrie (BNA, BNO, DGA, DDD, MODINT, Buma Cultuur, NAPA, NCP, Dupho, NVPI), CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek), Erfgoedplatform, Kunstenbond, NDP Nieuwsmedia, Platform Ondernemende Sportaanbieders, VVTP, Vereniging Vrije Theater Producenten, VVEM (Vereniging van Evenementenmakers), NVJ Nederlandse Vereniging van Journalisten, De Federatie Auteursrechtbelangen, De Akademie van Kunsten, De Zaak Nu, Vereniging Rembrandt, ENCORE, Platform ACCT, Koornetwerk Nederland, De Popcoalitie, De Alliantie van Evenementenbouwers, BAM! Popauteurs, Mediafederatie, Koninklijke Boekverkopersbond, Nederlandse Vechtsportbond, VTTE Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen en Goede Doelen Nederland.